Estrenem temporada parlant dels arrossos,  normalment l’oferta gastron貌mica quan parlem d’arr貌s 茅s l’arr貌s blanc, 茅s complicat trobar arr貌s integral tot i que en cartes de restaurants etiquetats com a 鈥渉ealthys鈥 el podem comen莽ar a trobar.

脡s originari de la Xina i 茅s el cereal m茅s consumit despr茅s del blat.

Quina difer猫ncia hi ha entre l’arr貌s blanc i l’integral?

L’arr貌s integral 茅s el que conserva el gra sencer, 茅s a dir la closca original on es localitzen m茅s del doble de les propietats nutricionals, sobretot vitamines del grup B, minerals com el potassi, f貌sfor i magnesi i fibra. La fibra, a m茅s de saciar, 茅s essencial per regenerar i mantenir la flora intestinal.  Tamb茅 hi trobem greixos saludables i ens aporta hidrats de carboni complexos, que proporcionen glucosa d鈥檃lliberaci贸 lenta a l鈥檕rganisme, i s贸n una gran font d鈥檈nergia durant hores de manera continuada.

L鈥arr貌s blanc en canvi ha estat refinat, tractat i per tant ha perdut  el 10% prote茂nes, 84% dels greixos saludables, 70% sals minerals, i bona part de vitamines del complex B.

Com a conseq眉猫ncia l’铆ndex gluc猫mic  de l’arr貌s blanc 茅s de 70, mentre que el de l’arr貌s integral 茅s de 50.

L鈥櫭璶dex gluc猫mic indica la rapidesa amb qu猫 un hidrat de carboni fa pujar els nivells de sucre en sang (gluc猫mia).

Per aquest motiu 茅s m茅s interessant l’integral perqu猫 pel fet de tenir m茅s fibra far脿 que l’alliberaci贸 de glucosa en sang sigui de forma progressiva, 茅s a dir el pic de glucosa en sang despr茅s de menjar l鈥檌ntegral no ser脿 tant pronunciat com el que ens produeix el blanc. Aquest 茅s el motiu pel qual s鈥檌ndica el consum de l鈥檌ntegral per davant del blanc, sobretot  als diab猫tics.

Sabies que existeixen m茅s de 40.000 tipus d鈥檃rrossos a tot el m贸n? i 茅s que l鈥檃rr貌s 茅s una molt bona font d鈥檈nergia, ric en sodi, baix en greix i reforcen el nostre sistema immunitari. 

Podem classificar els arrossos segons la forma, el color, aroma o textura, el processat.

Segons la forma distingim entre:

  • Llarg: aqu铆 trobem el arr貌s Basmati, el Jessam铆 o el Ferrini. Tenen gran quantitat de mid贸. Despr茅s de coure鈥檒s el gra est脿 solt, ferm i el脿stic. Us culinari: amanides i plats de cuina asi脿tica. 
  • Curt: destaquen l鈥檃rr貌s Arbori i Vialone Nano. Al coure鈥檒s s鈥檃dhereixen entre si,  i queden compactes a temperatura ambient. 脷s culinari: sushi o rissoto.
  • Mig: aqu铆 trobem el Bomba i el Carnaroli. Al coure鈥檒s queden tous i enganxifosos. Degut al mid贸 que contenen. 脷s culinari: paella, arr貌s al forn, arr貌s mel貌s, arr貌s amb llet.

Segons el Color, Aroma i Textura distingim entre:

  • Arom脿tic: al coure鈥檒s desprenen aromes caracter铆stics. Solen ser de gra llarg. Els m茅s coneguts s贸n el Jessam铆 i el Thai
  • Glutin贸s o tamb茅 conegut com arr貌s Mochi. Utilitzat en elaboracions dolces perqu猫 al coure鈥檒 queda enganxif贸s.
  • Pigmentat: donen color als plats. Trobem l鈥檃rr貌s Or, vermell o morat i negre (conegut com Venere)

Segons el processat distingim entre:

  • Integral: es deixa el gra sense polir, es mant茅 la coberta del gra, 茅s a dir la baina on hi trobem el salvat. Per tant, integral no 茅s una varietat en s铆, sino que pot obtenir-se de tots els tipus d鈥檃rr貌s. Es pot utilitzar pr脿cticament a qualsevol recepta.
  • Vaporitzat i Precuit: el vaporitzat 茅s arr貌s blanc, li treiem la beina amb un lleuger cuinat. Mentre que el Precuit ha rebut tractament de calor per facilitar i escur莽ar la cocci贸 posterior. S贸n m茅s digestius. Absorbeixen poca aigua, per tant no queden tant gustosos. No es passen ni es trenquen.

Menci贸 especial pel conegut arr貌s Salvatge, ja que en realitat no 茅s un arr貌s, prov茅 d鈥檜na planta similar. Normalment el trobem barrejat amb altres tipus d鈥檃rrossos i com a guarnici贸 de plats.

Per tant, al hora d鈥檈scollir quin arr貌s triarem, tindrem en compte aquests tips, en funci贸 de la recepta que cuinarem. I sempre tenint en compte les instruccions, temps de remull i temps de cocci贸 que ens indiqui el paquet d鈥檃rr貌s.

L’arr貌s engreixa?

Com tot dep猫n de la quantitat i de la qualitat del cereal, ja hem vist que a nivell nutricional 茅s molt m茅s interessant l’arr貌s integral , i respecte a la quantitat hem de recordar que el que ha de predominar en els nostres plats s贸n les fruites i verdures, els hidrats en aquest cas l’arr貌s proporcionalment parlant hauria de ser 1/4 del plat si parlem d’un adult i una mica menys de 2/4 si parlem d’un adolescent.

Podem menjar arr貌s per esmorzar?

I tant! perqu猫 no? aqu铆 us deixo una recepta:

Arr貌s amb llet

Ingredients per 3-4 racions

  • 60 gr Arr貌s integral
  • 300 ml Llet de vaca o de coco o de civada o qualsevol beguda vegetal
  • Canyella
  • Llimona
  • Cardamom.
  1. Posar en una olla 300 ml de llet amb les esp猫cies i la pell de la llimona.Deixar al foc fins que bulli.
  2. Coure a part l鈥檃rr貌s o si teniu un grapadet que ha sobrat el podem aprofitar. 
  3. Colem la llet i incorporem l’arr貌s.
  4. Deixem coure 5 minuts.
  5. Retirem del foc i emplatem l鈥檃rr貌s a uns recipients per raci贸 individual. Escampem un polsim de canyella per sobre.

Ja tens l鈥檃rr貌s amb llet ara nom茅s cal endinsar-hi la cullera. Si ho prefereixes fresquet o per conservar-lo, deixeu-ho dins la nevera. T鈥檃guantar脿 una setmana refrigerat. Quan el tastis, de ben segur que no deixar脿s que duri tant a la nevera.

L’Ars猫nic i l’arr貌s

脡s un compost que el trobem pressent al medi ambient tant per processos naturals, com per l鈥櫭簊 d鈥檋erbicides i pesticides, entre d鈥檃ltres processos industrials.Tot aix貌 contribueix a la quantitat que trobem a les diferents zones de cultiu de tot el mon. Per貌  a elevades dosis pot tenir efectes carcin貌gens si s鈥檃rrib茅s a tenir concentracions elevades al cos, fruit de consumir ars猫nic a dosis altes i durant llarg per铆ode de temps.

L鈥檃rr貌s per les seves caracter铆stiques i forma de cultivar (camps inundats), absorbeix 10 vegades m茅s ars猫nic que altres tipus de cereals. Per貌 a nivell d鈥橢uropa, hi han establerts uns l铆mits m脿xims d鈥檃rs猫nic en els arrossos i en els seus derivats. Per tant, l鈥檃rr貌s i derivats que comprem als s煤pers espanyols s贸n segurs gr脿cies als controls de les Autoritats Sanit脿ries.

De totes maneres, si vols reduir-ne la quantitat, et deixo una s猫rie de tips ben senzills:

  • Posar a remulls l鈥檃rr貌s abans de coure, aproximadament 8h o la nit anterior.
  • Rentar b茅 l鈥檃rr貌s sota l鈥檃ixeta fins que l鈥檃igua deixi de ser blanca.
  • Coure l鈥檃rr貌s amb abundant aigua.

Recorda, els productes que tenen m茅s ars猫nic s贸n les coquetes d鈥檃rr貌s i les begudes d鈥檃rr貌s. Per aquest motiu, els m茅s petits no n鈥檋an d鈥檃busar. 

Pots tornar a escolatr el programa en el seg眉ent enlla莽: https://www.novaradiolloret.org/la-llista-el-millor-de-la-setmana-del-19-al-23-doctubre-2020/

Bacteris

Com cada dilluns nou programa d’alimentaci贸 a la Llista de聽@novaradiolloret聽, avui hem parlat d’aliments fermentats. Perqu猫 estan de moda? Quins beneficis ens aporten??

Aquest aliments vius estan plens de Probi貌tics que ens ajuden a gaudir d’una flora bacteriana plena de vida i assimilar els nutrients dels aliments que consumim.
El xucrut, kimchi, pickles, miso, kombucha… S贸n alguns dels aliments que hem pogut tastar avui.

Si vols saber m茅s escolta鈥檓 aqu铆.

Verdures pels m茅s petits

Avui a la Llista de @novaradiolloret hem parlat de les verdures. ???
Potser 茅s l’aliment que ens costa m茅s que mengin els petits de casa???, si tenim en compte el plat saludable, la meitat del plat tant del dinar com del sopar ha d’estar compost per verdures, per tant avui hem donat idees per fer les verdures m茅s atractives. Perqu猫 siguin el que predomina en el plat. I recordem que 茅s molt important predicar amb l’exemple i inculcar-los una bona nutrici贸 infantil. I involucrar-los a la cuina. ?鈥??鈥?.

El meu fill es vegetaria

Avui al programa la Llista de Nova Radio Lloret  hem parlat del vegeterianisme. 
En qu猫 es basa aquest tipus d’alimentaci贸, 茅s apta per a totes les edats, cal suplementar?鈽锔 I si el nostre fill no vol menjar animals?

A vegades ens podem trobar amb fam铆lies que els progenitors s贸n vegeterians i ja eduquen els seus fills amb aquest tipus d’alimentaci贸. Per貌 d’altres en fam铆lies que no s贸n vegeterians pot haver-hi el cas que algun dels fills no volgui menjar animals, i com a pares creiem que hem d’insistir en qu猫 茅s important que mengin carn i peix ??, i realment 茅s aix铆?

Quan estem davant d’una situaci贸 com aquesta el millor 茅s parlar amb l’infant i preguntar-li els motius pels quals no vol menjar carn o peix, i l’hem de respectar.

Com a pares el que podeu fer 茅s assessorar-vos b茅 amb un nutricionista especialitzat, i si seguiu les pautes del professional, teniu el compte el plat saludable @tumenusaludable i suplementeu amb B12, es pot portar perfectament una alimentaci贸 equilibrada i 貌ptima pel desenvolupament de l’infant.

Escolta鈥檓 aqu铆 i resol els teus dubtes.

Ets dels que no pot dinar a casa? Dines al restaurant o de tupper?聽Avui al programa La Llista de聽@novaradiolloret, consells per menjar fora de casa de manera saludable.

Les claus s贸n:
– la planificaci贸 del que menjarem durant la setmana – comprar el que necessitem (el nostre aliat ser脿 la llista)
– l’organitzaci贸, adelantar certes preparacions el cap de setmana ens pot ajudar a anar m茅s tranquils entre setmana.聽
I per saber qu猫 posar en el tupper, podem seguir el mateix model del plat, la meitat ha de ser verdura, una quarta part prote茂na i l’altre quart hidrats de carboni, i si de postre et ve de gust alguna cosa, una pe莽a de fruita pot ser una molt bona opci贸.聽
A part del dinar tingues en compte portar quelcom per mig mat铆 i mitja tarda.?聽Aqu铆 et deixo un exemple,聽
Esmorzar: iogur natural amb maduixes naturals i flocs de blat de moro sense sucre
Dinar: espinacs amb mongeta blanca, pastanaga i pebrot, i de postre dues mandarines.聽
Berenar: fruits secs i un d脿til
I per beure, aigua.聽
I tu que t’has endut avui?聽?
De les sobres tamb茅 en podem fer un nou plat ben original i complert.

Us deixo el link del programa d’avui a la meva bio.聽
I si voleu que parlem d’algun tema en concret nom茅s heu de fer-nos arribar les vostres propostes.

Com comences la setmana??
AMB il路lusi贸, AMB nous reptes, AMB alegria, AMB energia…..鈽锔?锔
Una bona manera 茅s comen莽ar @ambnutricio i AMB @novaradiolloret on cada dilluns a les 10, parlem de nutrici贸 infantil, i alimentaci贸. Avui parlem sobre la Celiaquia.

漏 Copyright 2020 - AMB Nutrici贸

Aquest web utilitza galetes pr貌pies i de tercers per optimitzar i adaptar-se a la vostra navegaci贸 i les vostres prefer猫ncies, entre altres tasques. Si continueu navegant, entendrem que accepteu la nostra pol铆tica de privacitat. Pol铆tica de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies